پنجشنبه 2 فروردین 1397نظر دهید »

شب میلاد زهرای بتول است
ز یُمن او دعا امشب قبول است
شب فیض و شب قرآن، شب نور
شب اعطای کوثر بر رسول است.

 

 

 

   شنبه 19 اسفند 1396نظر دهید »

زیارت عاشورا حدیث قدسی است و اولین کسی که از اهلبیت علیهم السلام متن زیارت عاشورا را برای عموم مردم خواندامام باقر علیه السلام است که فرمود پدرم، او از پدرش او از جد ما از پیامبر (ص) و از جبرئیل و جبرئیل از خداوند متعال نقل کردند که
خداوند فرمود: السلام علیک یا أبا عبدالله
یعنی متن زیارت در بین اهلبیت علیهم السلام بوده است.
مرحوم شیخ عباس قمی در مفاتیح نقل می‌کند امام صادق فرمود: از پدرم از پدرش تا امیرالمؤمنین از پیامبر (ص) و پیامبر از جبرئیل و جبرئیل از خداوند متعال نقل می ‌کند که خداوند فرمود: بسم الله الرحمن الرحیم السلام علیک یا اباعبدالله تا آخر زیارت.

 

   دوشنبه 17 مهر 1396نظر دهید »

ابتدا که این زیارت به وسیله حدیث قدسی بر پیامبر (ص) وارد شد، سجده نداشته است و سجده آن در روز عاشورا به وجود آمده است که سیدالشهدا از صبح روز عاشورا بنا به مناسبتی فرازی از زیارت را می‌ خواندند و تا موقعی که حضرت به شهادت رسیدند تمام فرازهای زیارت راخواندند و بعد به شهادت رسیدند و این فراز سجده خوانده نشد تا زمانی که آن ملعون لعین بالای سر حضرت آمد تا سر مبارک ایشان را از تن جدا کند از جلو نتوانست سر را جدا کند، پیکر را برگرداند و سر را از قفا جدا کرد؛ وارد شده است که وقتی پیشانی حضرت به خاک افتاد حضرت این فراز انتهایی را شروع کردو

فرمود: «اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ حَمْدَ الشَّاكِرِينَ»

و این خیلی مهم است و به این علت این فراز سجده دار شده است؛ شما اینجا کلمه سجده ای را نمی بینید، با اینکه در آیات قرآن در تمام موارد واجب و مستحب، کلمه سجده وارد شده است چرا که حضرت در حال سجده عرضه می دارند: «اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ حَمْدَ الشَّاكِرِينَ»؛ هم علت سجده دار شدن مشخص است، و هم اینکه حضرت در چه حالی بوده اند؟؛ نه در حالی که حضرت علی اکبر یا طفلشان را از دست داده اند یا از اسب افتاده اند، در حالی حضرت به اینجا رسیده که به پیکر بی جان حضرت رحم نمی کنند و می ‌خواهند سر حضرت را از بدن جدا کنند در این حال حضرت شاکر و حامد خداوند است، و اینجا صبر سیدالشهدا درک شدنی است.

 

   یکشنبه 16 مهر 1396نظر دهید »


آیا می دانید درخواست مشترک همه انبیاء از خداوند چه بوده؟

قال أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع): لَیْسَ نَبِیٌّ فِی السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ إِلَّا وَ یَسْأَلُونَ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى أَنْ یُؤْذَنَ لَهُمْ فِی زِیَارَةِ الْحُسَیْنِ (ع).

?امام صادق علیه‌السلام فرمود:
هیچ پیامبری در آسمان و زمین نیست مگر آن که از خدا می خواهد به او اجازۀ زیارت امام حسین علیه‌السلام را دهد.

?بحارالأنوار، ج‏98، ص: 59.

 

 

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

   جمعه 14 مهر 13962 نظر »

پيامبر خدا(صلى الله عليه وآله)مى فرمايد: رجب، «شهرالله الأصمّ» است؛ و بدان سبب آن را «اصمّ» ناميدند كه هيچ ماهى از لحاظ احترام و عظمت و برتري نزد خداوند به پاي آن نمى رسد؛ مردم زمان جاهليت به رجب حرمت مى نهادند و آنگاه كه اسلام درخشيدن گرفت، بر حرمت آن افزود. بدانيد كه رجب، ماه خدا شعبان، ماه من و رمضان، ماه امت من است پس هركس يك روز از رجب را روزه بدارد، مستحقّ رضوان الهى گردد و روزه اش غضب الهى را خاموش كند و خداوند درى از درهاى جهنّم را بر او ببندد. اگر كسى به اندازه تمام زمين طلا انفاق كند، برتر از روزه يك روز آن نخواهد بود…هرگاه شب شود، دعايش مستجاب خواهد بود؛ يا در دنيابه او عطا خواهد شد و يا براى آخرت او ذخيره مى شود.(1)

 

          

 

در همين زمينه امام كاظم(عليه السلام) مى فرمايد: رجب، نام نهرى در بهشت است كه از شير سفيدتر و از عسل شيرين تر است؛ بنابراين هركس يك روز از ماه رجب را روزه بدارد، خداوند از آن نهر به او خواهد نوشاند.(2)

همچنين آن حضرت در روايت ديگرى مى فرمايد: رجب، ماه عظيمى است كه خداوند، اعمال نيك را در آن چند برابر مى فرمايد و گناهان را در آن محو مى كند. پس هركس يك روز از ماه رجب را روزه بگيرد، به اندازه مسير يك سال از جهنّم دور و هركس سه روز از آن ماه را روزه بدارد، بهشت بر او واجب مى شود.(3)

 

 (1) . فضائل الأشهر الثلاثة، ص24
(2) . اقبال الأعمال، ص 635
(3) . همان


موضوعات: دانستنيها
   سه شنبه 22 فروردین 1396نظر دهید »

از حضرت موسى بن جعفر عليه السلام نقل شده است که:

 در زمانهای خیلی قدیم مردم خواب نمى ديدند،

تا اینکه خداوند پيامبرى مبعوث كرد او مردم را به اطاعت از خدا دعوت فرمود.

مردم گفتند: اگر از خدا اطاعت كنيم چه چيز براى ما خواهد بود؟

فرمود: شما را داخل بهشت مى كند و اگر با او مخالفت كنيد شما را داخل آتش مى نمايد.

عرض كردند: بهشت و جهنم را براى ما توصيف كن .

وقتى توصيف نمود،گفتند: چه موقع داخل آنها مى شويم؟فرمود: وقتى از دنيا رفتيم .

گفتند: بعد از مردن خبرى نيست؛ زيرا ما مرده ها را مى بينيم كه پوسيده مى شوند و از بين مى روند.

بهمین خاطر خداوند خواب ديدن را به صورت معجزه براى آنها به وجود آورد

و آنان چيزهاى خوب و بدرا در خواب ديدند.

 آمدند خدمت پيامبر و قضيه را براى او عرض ‍ كردند: فرمود: خدا بر شما احتجاج كرد ومى خواست

بدانيد كه روح شما بعداز مردن به ثواب و عقاب مى رسد در حالى كه بدن هاى شما پوسيده شده است .

انسان از مرگ تا برزخ: نویسنده نعمت اله صالحى حاجى آبادى

 

                                                  

                                                


موضوعات: اخلاقي, دانستنيها
   پنجشنبه 28 بهمن 13952 نظر »