فضیلت:
برای این نماز ثواب زیادی ذکر شده از جمله اینکه رسول اکرم(ص) فرمود: هر که این نماز را به جا آورد؛ توبه او مقبول و گناهانش آمرزیده شود، دشمنان او در روز قیامت از او راضی شوند، با ایمان میمیرد، دین و ایمانش از وی گرفته نمیشود؛ قبرش گشاده و نورانی شده و والدینش از او راضی گردند؛ مغفرت شامل حال والدین او و ذریه او گردد؛ توسعه رزق پیدا کند؛ ملک الموت با او در وقت مردن مدارا کند؛ به آسانی جان دهد.
کیفیت خواندن نماز روز یکشنبه ماه ذی القعده:
در یکی از یکشنبههای ماه ذی القعده غسل کرده و برای نماز وضو بگیرد و سپس دو نماز دو رکعتی مانند نماز صبح به نیت نماز یکشنبه ماه ذی القعده به جای آورد که در هر رکعت یک بار سوره حمد و سه بار سوره توحید و یک بار سوره ناس و یک بار سوره فلق خوانده میشود و پس از پایان چهار رکعت، هفتاد بار استغفار کرده (گفتن ذکری مانند اَستَغفِرُ اللهَ و اَتوبُ إلیه) و آنگاه یکبار ذکر لا حول و لا قوة الا بالله بگوید و در پایان چنین دعا کند:
«یا عَزِیزُ یا غَفَّارُ اغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا یغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ»
مفاتیح الجنان؛ اعمال ماه ذی القعده
التماس دعا
اگر مثل امروزه خوانده می شد خود پیامبر(ص) در تشهد چگونه صلوات می فرستاند؟
پاسخ شبهه:
1.شكل نماز خواندن به همان نحوه اي است كه پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم نماز خوانده و از ايشان نقل شده است: “صلّوا كما رأيتموني أصلّي؛ همان طور كه نماز مي خوانم، شما هم بخوانيد".
2.طريقه خواندن نماز به طور متفق بين شيعه و سني گذشته از برخي از جزئيات به همين طريقي است كه فعلاً مسلمانان نماز مي خوانند كه همانند نماز خواندن پيامبر اكرم (ص) است. روايات شيعه و سني نيز شكل نماز را به نحوه اي كه خوانده مي شود، بيان كرده است.
3.بنابراين پيامبر (ص) نيز به همين شكل نماز مي خواند و مانند ما “السلام عليك ايها النبي و رحمة و بركاته” يا “أشهد أن محمداً عبده و رسوله” يا در اذان “اشهد ان محمداً رسول الله” مي گفته است.
4.همچنین آمده است كه سلام بر پيامبر اكرم (ص) توسط حضرت در تشهد بيان شده كه با الفاظ “السلام عليك ايها النبي و رحمة الله و بركاته” ذكر شده است.[1] مرحوم سيد كاظم يزدي در عروة ميفرمايد: “السلام عليك ايها النبي” از صيغه هاي سلام نيست، بلكه از توابع تشهد است.[2] منابع اهل سنت اين نظريه را قبول دارند و حنفيه، شافعيه، حنابله و مالكيه بر اين عقيده اند كه اين صيغه جزء صيغه هاي تشهد محسوب ميشود.[3]
5.برخي ديگر از فقيهان شيعه مثل مرحوم حكيم معتقدند اين صيغه از توابع سلام محسوب مي شود، چون از برخي روايات اين گونه استفاده ميشود و از طرف ديگر مناسبت حكم و موضوع اقتضا ميكند كه صيغه “السلام عليك ايها النبي و رحمة الله و بركاته” از توابع سلام باشد.[4]
6.آنچه مسلّم و قطعي است و شيعه و سني بر اين باورند، صلوات و سلام بر پيامبر اكرم(ص) امر متعارف و رايج بوده كه توسط پيامبر انجام مي شده و اين اَمر از ناحيه آن حضرت به انجام رسيده است، خواه در تشهد يا در سلام. اين مطلب توسط ائمه معصومين(ع) تأييد شده است و منابع مختلف شيعه و اهل سنت اين نظريه را تأييد ميكند.
1. کتاب الخلاف, ج1, ص 129.
2. عروه الوثقي, ج2, باب التسليم.
3. الفقه علي المذاهب الاربعه, ج1,ص 236 و 237.
4. مستمسک العروه الوثقي, ج6, ص 496.
امام رضاعليه السلام:
“نماز اول وقت را به تاخير نيندازيد.”