« شاهکارشهادت امام سجاد علیه السلام »

«تسليم» يكى از حالات سالك است كه پس از «وصول»، به او دست می‏دهدواين حالت عبارت است از استقبال قضا و تسليم به مقدرات الهى و بنابه گفته خواجه عبدالله ‏انصارى: «تسليم، خويشتن به حق سپردن است»؛در واقع در اين مرتبه سالك، همه هستى خود را – با تمامى ابعاد اعتقادى و عملى‏ اش – به خدا سپرده و تسليم محض اوامر و افعال او است.
خواجه عبدالله تسليم را سه قسم مى داند:"يكى تسليم توحيد است و ديگر تسليم اقسام است و سيم تسليم تعظيم است. تسليم توحيد سه چيز است: خداى را ناديده بشناختن و نادريافته را پذيرفتن و بى معاوضه چيزى پرستيدن. تسليم اقسام سه چيز است: بر وكيل وى اعتماد كردن و به ظن نيكو حكم پذيرفتن و كوشش در حفظ نفس بگذاشتن. تسليم تعظيم سه چيز است: سعى خويش را در هدايت وى كم ديدن و جهدِ خود در معنويتِ وى كم ديدن و نشان خود در فضل وى كم ديدن‏ “
رساله صد ميدان، ص‏۶۲؛ منازل السائرين، ص‏۳۶
امام سجادعليه السلام مى فرمايد: «به بيمارى سختى دچار شدم.پدرم حسين بن على عليه السلام به من فرمود: چه ميل دارى؟ عرض كردم: ميل دارم نسبت به خود براى حضرت حق تعيين تكليف نكنم؛ او آنچه به نفع من است از باب لطف و مهرش تدبير مى‏ كند.من علاقه دارم در پيشگاه حضرتش تسليم محض باشم.
پدرم فرمود: آفرين! با ابراهيم خليل هماهنگ شدى؛ به هنگامى كه مى‏ خواستند او را در آتش بيندازند، جبرئيل به او گفت: چه حاجتى دارى؟ پاسخ داد: براى حق تعيين تكليف نمى‏ كنم؛ او مرا كفايت مى‏ فرمايد كه بهترين وكيل من در تمام شئون حيات است».ديار عاشقان، ج‏۱ص50
وجود مقدّس علی بن الحسین علیه السلام از جانب حضرت ربّ العزّه به عنوان چهارمین اختر تابناک امامت، برای اینکه تمام عالمیان در همه شئون؛ آنجناب را برای یافتن سعادت دنیا و آخرت اُسوه و سرمشق قرار دهند، انتخاب شد، و همین مسئله در باز شناساندن شخصیت و عظمت حضرت در تمام جهات حیات کافی است.

                      

 

 

   شنبه 8 آبان 1395


فرم در حال بارگذاری ...