« يك آيه يك نكتهحلول ماه مبارك رمضان بر همگان مبارك »

جزء 2 / سوره بقره
” … فاستبقوا الخیرات …”
توصیه قرآن کریم درانجام امورخیروعمل صالح، ابتدا حرکت است وبعد سرعت است وسپس سبقت.
حرکت، همان عمل کردن به کارهای خیراست که تمام عبادت‌های مستحب و واجب را دربرمی‌گیرد ومتصف شدن به فضایل اخلاقی را شامل می‌شود.
سرعت در این امور هم به این است که هرگاه زمینه انجام آن فراهم شد، بدون فوت وقت آن کار عملی شود. امام باقر علیه‌السلام مرتب سفارش می‌کردند: ” اذا هممت بخير فبادر فانك لاتدري مايحدث ” هنگامی که تصمیم به کارخیری گرفتی فورا آن راانجام بده وآن رابه بعد موکول نکن؛ چون نمی‌دانی بعد چه می‌شود.
سبقت که به معنای پیشی گرفتن است به دو صورت واقع می‌شود یکی در اصل انجام است که فرد از دیگرانی که آنها نیز داوطلب آن کارخیرهستند پیشی گرفته ومثلا زودتر از آنها دست به جیب شده و مشکل نیازمندی رابه میزان توان خودش برطرف می‌سازد. دیگری سبقت در کمیت آن کارخیر است؛ به این شکل که فرد از دیگرانی که آن‌ها هم عامل به کارخیریا دارای فضیلت اخلاقی‌اند گوی سبقت را ربوده و از آن‌ها متواضع‌تر، صبورتر و مانند آن است.
قرآن کریم چنین مؤمنانی را به مقام قرب الهی بشارت می‌دهد و می‌فرماید: “السابقون السابقون*اولئک المقربون”


                                                 


جزء1 / سوره بقره
” … وقولوا للناس حسنا …”بامردم نیکو سخن بگویید.
آیه شریفه میفرماید: هر مطلبی را که میخواهید به دیگران بگویید در عبارات نیکو قرار دهیدو هر آنگونه که دوست دارید با شما سخن گفته شود با مردم سخن بگویید. زبان پربرکت ترین عضو بدن، و مؤثرترین وسیله طاعت و هدایت و اصلاح است،‌ و در عین حال خطرناکترین و پرگناهترین عضو بدن محسوب می شود.ایمان هیچ بنده ای از بندگان خدا به راستی نمی گراید مگر اینکه قلبش مستقیم گردد، و قلبش مستقیم نمی شود مگر اینکه زبانش درست شود.


                                            


موضوعات: رمضان
   چهارشنبه 19 خرداد 1395


فرم در حال بارگذاری ...